torstai 30. lokakuuta 2008

Muutoksia leikkausaikatauluissa...

Nonni, nyt kun olin ihan valmistautunut henkisesti tulevaan leikkaukseen, mulle soitettiin sairaalalta, että leikkausta pitää siirtää. Uusi pvm olisi 13.11. Eivät kuulemma saaneet tuoksi 30.10 (eli siis leikkaushan piti olla tänään!) sellaista plastiikkakirurgia, joka olisi osannut "kyseisellä leikkaustekniikalla" leikata... <----- siis näin mulle asia ilmaistiin ja kun yritin kysyä soittajalta tarkempaa tietoa, hän sanoi, ettei tiedä asiasta yhtään sen enempää. Just, no minähän sitten vähän kimpaannuin, kun ei kukaan osaa vastata kysymyksiin ja vaahtosin, että voisi selvittää vähän asiaa ja ilmoittaa mulle ainakin puhelinnumeroita, joista voisin asiaa tarkemmin tiedustella. No hän sitten lupasi lähettää mulle postitse lappuja, missä olisi uusi pvm ja tarkemmin kerrottu asiasta.

Kiivaasti odotin postin saapumista ja parin päivän päästä sitten putkahtikin luukusta kirje. Kirjeessä luki vain uusi leikkauspäivämäärä ja peruslöpinöitä ja sitten ilmeisesti kyseinen henkilö, jonka kanssa keskustelin puhelimessa, oli kirjoittanut käsin paperin alareunaan: "Leikkaus tehdään haluamallasi yläpedikkelitekniikalla". Ahaa, eli siis tämä tarkoitti sitä, että mua oli kuitenkin vähän edes kuunneltu siellä parin viikon takaisessa tapaamisessa plastiikkakirurgin kanssa. Kysyin meinaan häneltä silloin, että onko leikkaus aina pakko tehdä ns. ankkuritekniikalla vai voisiko mahdollisesti käyttää ns. tikkarimallia, jossa siis rintapoimuun ei tulisi ollenkaan arpea, vaan ainoastaan nännin ympärille ja siitä suoraan alas poimuun. Sitä tämä sitten ilmeisesti tarkoitti, että leikkaus tulisi tällä toisella tekniikalla. Kirurgi meinaan mainitsi silloin, että leikkaustekniikka riippuu paljon kirurgista (eri lääkärit käyttävät eri tyylejä, eivätkä kaikki osaa tehdä kyseisellä yläpedikkelitekniikalla). Että näin.

Olettaisin, että tämä on nyt kuitenkin hyvä asia, vaikka joutuu pari viikkoa enemmän jännittämään; tuleepahan ainakin huomattavasti vähemmän haavoja paranneltaviksi ja uskoisin kuitenkin, ettei leikkaustekiikka oleellisesti vaikuta lopputulokseen; imetyskyvyn säilyttämiseen tms...

No, kun olin saanut tämän asian sulteltua suurin piirtein, mulle soitettiin Tayssista. Hoitaja pyysi mua saapumaan 12.11 eli päivää ennen leikkausta sinne Plastiikkakirurgian osastolle tapaamaan leikkaavaa lääkäriäni (Kimmo Tanttula). Hän kuulemma kertoisi minulle tarkemmin leikkaustekniikasta ja piirtelisi rintoihin kaavioitaan. Huh, kylläpä helpotti, kun sai kuulla konkreettisesti kirurgin nimen! Homma ei ole enää niin anonyymiä ja epämääräistä. Nyt ainakin saan kysyä kaikki mieltä painavat asiat ennen h-hetkeä; ehkäpä jopa tiedän tulevan kuppikoonkin! :) Sitä odotellessa...

Ei kommentteja: